zaterdag 10 juli 2010

Sabine Appelmans Triatlon @ Belgische Babes Movies



Sabine Appelmans zwemt, fietst en loopt

Sabine Appelmans staat aan de start van de kwarttriatlon in Brugge. Dat is een voorbereidingswedstrijd op de triatlon van Barcelona, die Sabine en de andere leden van het Tri4kidteam zullen lopen, zwemmen en fietsen voor het goede doel.

Ze was de lijm tussen Belgische Babes Justin Henin, Kim Clijsters, Wickmayer en Flipkens, die België weer bij de beste acht tennislanden ter wereld brachten. Ze zat vast in Egypte - en dat vonden haar kinderen niet erg. Ze wilde een triatlon doen - 3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en een marathon. Daar is ze, wegens tijdsgebrek, van afgestapt, dit weekend doet ze wel een kwarttriatlon. Druk, druk, druk: een dag in het leven van Sabine Appelmans.

'Bienvenidos.' Het welkomstbord prijkt op de grote tent op het gazon. De Eglantier, een therapeutisch dagverblijf in Leefdaal voor kinderen en jongeren met een mentale of andere beperking, baadt in de zon. Buiten staat de tafel gedekt, de paella dampt en een bord tapas gaat rond. En dus houden de gasten, onder wie enkele bekende VRT-koppen, er een goede luim in. Ook al hebben ze die ochtend al een zwemtraining achter de kiezen, en wacht straks een pittige fietstraining.

Wat graag laten de heren - en één dame - zweet voor een nobel doel: een volledige triatlon in het najaar in Barcelona. De meter van het project - de enige vrouw in het triatlongezelschap dus - arriveert een half uur later, wanneer de heren al goed en wel in tenue staan en driftig staan te trappelen om hun stalen ros te bestijgen. Sabine Appelmans, ex-toptennisster, heeft de zwemtraining moeten afblazen, wegens sponsorverplichtingen voor Becel, waarvoor ze een gezonde levensstijl propageert.

Of ze lang moest nadenken toen haar het meterschap voor Tri4Kids werd aangeboden? 'Toch wel.' Dan heeft Sabine Appelmans het niet over een goed doel in de kijker zetten, wel het sportieve kunstje. Een volledige triatlon - 3,8 kilometer zwemmen, 180 kilometer fietsen en 42 kilometer lopen - liet ze snel varen. 'Dat zag ik niet zitten. Ik heb vooraf met kenners gepraat. Je moet naar twintig uur training per week gaan, zo adviseerden ze mij. Twintig uur per week? Zoveel trainde ik als proftennisster (lacht). Dan kan ik beter weer tennissen, heb ik de initiatiefnemers gezegd, en zal ik veel meer voor het goede doel verdienen dan met deze triatlon. Dus geen volledige triatlon, want onmogelijk in te passen in mijn agenda.'

Plan B acht ze wel realistisch: de aflossingstriatlon in Barcelona, waarbij Appelmans het zwemgedeelte voor haar rekening neemt. 'Ongeveer vier kilometer in de zee zwemmen, dat vind ik al zwaar.'

Komend weekend werkt Sabine Appelmans, met de rest van de ploeg, een kwartje in Geel af. 'Maximaal een uurtje sport per dag, dat vind ik lang niet slecht. Die training moet volstaan voor een kwart of misschien een halve triatlon. Het moet plezierig blijven. Dat harde trainen heb ik gehad. Ik wil ook meer van het leven genieten. Als ik naar een feestje ga, wil ik niet op mijn klok moeten kijken omdat ik de volgende dag moet trainen. Dat heb ik vroeger genoeg meegemaakt.'

Sabine Appelmans heeft al andere huzarenstukjes tot een goed einde gebracht. Als FedCup-kapitein kreeg ze het Dream Team Kim Clijsters-Justine Henin-Yanina Wickmayer-Kirsten Flipkens bijeen. Ze masseerde de spanningen weg tussen Clijsters en Henin, die in hun eerste tenniscarrière af en toe de relaties verstoorden. Of Appelmans geen schrik had voor de ontmoeting? 'Neen, ik heb met iedereen op voorhand afzonderlijk gepraat. Ik wist hoe zij erover dachten. Met Justine had ik al gepraat in Australië. Het was tijdens die week heel mooi om zien hoe Justine iedereen uitlegde waarom ze bij de ploeg wilde zijn.'

'Kim en Justine hebben elkaar voor een stuk teruggevonden. Ze hebben veel gelachen, verhalen van vroeger verteld. Ze kijken ook met andere ogen naar tennis. Als Justine vroeger haar pink zou hebben gebroken, zou het een ramp zijn. Nu bleef ze lachen. En Kim trekt zich haar voetblessure aan, omdat ze beseft dat ze slechts een beperkte carrière voor de boeg heeft. Maar ze heeft ook leren relativeren. Ik heb nadien tegen Kim al grappend gezegd: doe zoals de Williams zussen doen. Voeg de weken die je mist door een blessure achteraf nog bij de periode waarin je dacht te stoppen. Ze lachte eens.'

Tussen Henin en Kim Clijsters is dus alles koek en ei. Maar wat nadat papa Marc Wickmayer een schot voor de boeg loste en een paar weken voor de FedCup zegde dat zijn dochter geen reservewiel wilde zijn, zij die de voorbije jaren België uit het slop had geholpen? 'Yanina heb ik al jaren in mijn ploeg, dus ik wist hoe zij daartegen aankeek. Ook met Marc heb ik lang gepraat, heb ik gezegd dat we Yanina nodig hebben. En gelukkig hadden we Yanina, hé (Clijsters viel uit na één wedstrijd, Henin kon met een gebroken pink niet winnen, Wickmayer was opnieuw de sterkhoudster, red.). Ik had altijd het gevoel dat het zou loslopen tussen iedereen.'

Het resultaat: volgend jaar staat België weer bij de beste acht tennislanden ter wereld. 'Ik wilde absoluut dat iedereen een toffe week zou hebben en met een goed gevoel naar huis keerde, en dat is gelukt. Ze hebben me een mooi cadeau gegeven.'

Figuurlijk, met de FedCup-zege en de belofte dat ze er volgend jaar willen voor gaan, en letterlijk. Sabine Appelmans: 'Ik verjaarde tijdens die week. De meisjes hebben me een theeset gegeven.'

Over eten en drinken gesproken: een van de geheime wapens tijdens de week om een collectief te smeden, was een kookcursus als groepsopdracht - in een pakhuis zelf hun avondmaal bereiden. Een geslaagd bindmiddel, zo blijkt achteraf. 'Die dingen stippel ik op voorhand uit', zegt Sabine Appelmans. 'Waarom een kookcursus? Tja, dat heb je nodig als huisvrouw, hé (lacht). Ik zal ervoor zorgen dat ze de komende jaren alles leren over koken, zodat ze zich uit de slag kunnen trekken. Tja, waarom? Ik denk dat zowat iedereen geïnteresseerd is in koken. Kim doet dat sowieso al, Yanina ook wel, de rest misschien iets minder. Het was vooral de bedoeling om op een leuke manier met iets anders bezig te zijn dan met een tennisbal.'

Met plezier vast in Egypte

Triatlon, FedCup-kapitein, sponsorverplichtingen, tenniskampen geven: wat vinden haar twee kindjes, Obi (8) en Arno (5), van het drukke bestaan van hun mama? 'Dat valt goed mee. De ene week zit propvol, de andere ben ik redelijk vrij. Af en toe ben ik weken weg, maar dan is de welwillende papa er (lacht). Hij heeft ongeveer hetzelfde, onregelmatige werkschema als ik. Wij leggen echt onze agenda's naast elkaar en regelen zo ons gezinsleven. En natuurlijk helpen mijn ouders. Ik neem mijn kindjes ook vaak mee. Als ik tennisstages geef in Egypte, mogen ze ook altijd mee.'

Zoals bijvoorbeeld tijdens de afgelopen paasvakantie, toen een IJslandse vulkaan het bestond om het Europese vliegverkeer lam te leggen. Ook voor Sabine Appelmans en familie was het van dattum. Geen vlucht terug, net toen Appelmans naar België moest voor de FedCup-campagne. 'Ik ben in mijn eentje vertrokken, onder meer met de bus. Zij zijn pas een week later dan voorzien in België geland, maar ze vonden het niet erg dat ze langer op vakantie waren (lacht).'

Van het zwarte gat na de sport heeft Sabine Appelmans blijkbaar geen last gehad. Ze verrast: 'Dat zwarte gat heb ik al achter de rug, tijdens mijn tenniscarrière. Op een bepaald ogenblik dacht ik veel na over wat ik met mijn leven na de sport wilde aanvangen. Dat is niet vanzelfsprekend, zie bijvoorbeeld naar de comeback van Kim en Justine. Als tennisspeelster word je altijd afgeschermd: je mag niet dit, je mag niet dat. Je leert niet te leven, absoluut niet. Integendeel. Je leert alleen aan jezelf denken. Op den duur bellen je vrienden je niet meer, omdat je toch nooit meegaat. Dat moet je opbouwen na je profsportcarrière.'

'Ik had mijn leven al voor een stuk uitgetekend toen ik nog actief was. Ik wist dat ik kinderen wilde, ik had al een contract klaar als tv-omroepster. En intussen ben ik al drie jaar FedCup-kapitein. Nooit gedacht dat ik deze job ooit zou doen.'

het televisieprogramma De Rode Loper volgde de belevenissen van Sabine Appelmans tijdens de wedstrijd.
Acht enthousiaste bekende sportievelingen gaan de uitdaging aan om op 3 oktober 2010 in Barcelona een volledige triatlon (3,8 km zwemmen, 180 km fietsen, 42,2 km lopen) af te werken. Zij doen dat voor een goed doel: twee therapeutische dagverblijven voor bijzondere kinderen, Merlijn in Deurne en De Eglantier in Leefdaal.

Triatlon is hip. Dat blijkt niet alleen uit het feit dat steeds meer mensen zich aan een trio-triatlon of een individuele kwarttriatlon wagen, maar ook uit het feit dat bekende VRT-koppen die (een uitzondering niet te na gesproken) niet meteen als supersportief bekend staan, zichzelf een triatlon voorschotelen voor het goede doel.
Triatlon blijft echter ook tot de verbeelding spreken. Meteen de reden waarom Sabine Appelmans (meter van het project), Bob Dejongh, Dirk Gerlo, Rob Heirbaut, Kris Meertens, Bart Schols, Stefan Vanaudenhove en Chris Van den Abeele op een volledige triatlon mikken. Onder begeleiding van Kathleen Smet werken ze naar de triatlon van Barcelona toe. De uitdaging lijkt groot. De wetenschappelijke omkadering moet het geheel haalbaar maken.

Met hun sportieve exploot steunen ze twee projecten. Merlijn is een Medisch Pedagogisch Kinderdagverblijf voor jonge kinderen met ernstige meervoudige beperkingen en jonge kinderen met een autismespectrumstoornis. 50 kinderen tussen 0 en 6 jaar krijgen er dagelijks aangepaste begeleiding en therapie.

De Eglantier is dan weer een therapeutisch dagverblijf voor kinderen en jongeren met beperkingen. De Eglantier biedt ontwikkelingsbegeleiding, therapie en activiteiten voor 17 kinderen met ernstige ontwikkelingsachterstand, met ernstige meervoudige beperkingen, met ernstige mentale beperkingen.

Het sportieve project moet de nodige centen bijeen brengen voor onder meer een nieuwe speelplaats, verbouwings- en uitbreidingswerken en spel- en therapiemateriaal.

De centen komen bijeen door de verkoop van steunkaarten, maar ook door sport- en andere verenigingen , bedrijven of clubs de kans te geven om zelf sportief aan de slag te gaan.

Zaterdag nemen maar liefst 2.000 triatleten deel aan de Stadstriatlon van Brugge. Ook onze nationale tenniscoach Sabine Appelmans uit Asse is er van de partij.
'De laatste weken heb ik gelukkig voldoende tijd gevonden om op regelmatige basis de voorbereidingen af te werken. Ik ben vorige week zelfs voor het eerst ook in open water gaan zwemmen. Daarbij viel het tochtje van twee kilometer aardig mee. Het leuke is dat er in Brugge in de Reien mag gezwommen worden.'

Het fietsen stond het minst op haar trainingsprogramma.

'Het is ook de discipline die de meeste tijd in beslag neemt', verklaart ze. 'Daarenboven trek ik niet zo graag in mijn eentje op weg. In gezelschap is het allemaal zoveel leuker.'

'Ik heb me nu wel een fonkelnieuwe Eddy Merckx-fiets aangeschaft, zodat ik er echt naar uitkijk om met deze bolide 45 kilometer lang langs het water en door de polders te bollen. Hopelijk regent het niet, want gladde wegen zijn niet zo interessant.'

Appelmans vindt ook de laatste wissel niet van de poes.

'Die overstap van fietsen naar lopen is voor een leek niet zo simpel. In de loopfinale treedt er al wat meer vermoeidheid op maar de vele toeschouwers langs het parcours maken met hun aanmoedigingen veel goed.'

'Of ik een topvorm zal zijn, weet ik niet. Een paar dagen geleden liep ik een verkoudheid op. Dat was ook twee jaar geleden het geval. Insiders beweren dat dit een teken is van goede vorm. Ik maak me er dan ook niet te veel zorgen over.'

Na Brugge gaat Sabine Appelmans op haar triatlonelan verder.

'Ik ga eind juli voor het eerst aan een wedstrijd over de halve afstand deelnemen. Meer bepaald de 70.3 Ironman van Antwerpen. Of ik daar het einde zal halen, is nog maar de vraag. We zien wel.'

'Nog een maand later wil ik in de Zwintriatlon in Knokke present tekenen. Het seizoen wordt in Barcelona afgesloten met een Ironman in aflossingsvorm, waarin ik het zwemmen voor mijn rekening zal nemen.'

Kim Clijsters en Serena Williams hebben op de 'BNP Paribas Fortis Best of Belgium' in het Koning Boudewijnstadion in Brussel het wereldrecord van de drukst bijgewoonde tennismatch ooit gebroken. In totaal zijn 35.681 toeschouwers getuige van het tennisduel tussen Kim en Serena.

Daarmee wordt het vorig wereldrecord verpulverd en werd er geschiedenis geschreven in het Koning Boudewijnstadion.

Op 20 september 1973 werd de exhibitiewedstrijd tussen Billie Jean King en Bobby Riggs in Houston bijgewoond door 30.472 toeschouwers. In die partij, die de 'Battle of the Sexes' genoemd werd, haalde King het met 6-4, 6-3 en 6-3 van de toen 55-jarige Riggs. De inmiddels overleden Riggs zorgde toen met zijn opmerkingen over het 'minderwaardige vrouwentennis' voor flink wat heisa. Het duel zelf zorgde achteraf voor een grotere populariteit van het vrouwentennis.

De intussen 66-jarige Billy Jean King, in haar carrière goed voor twaalf grandslamtitels in het enkelspel, werd overigens uitgenodigd voor de 'Best of Belgium', maar kon zich niet vrijmaken. Ze is immers medestichtster van het exhibitiecircuit World Team Tennis, dat op 5 juli van start is gegaan. Een van de deelneemsters aan dat WTT-kampioenschap is overigens Kim Clijsters, die op 19 juli met New York Sportimes in actie komt tegen onder andere Martina Hingis.

De Grote Kim en Serena show
Van prinses Mathilde tot showbeest Natalia. Van Yves Leterme tot Guy Verhofstadt. Nooit zal meer volk voor een tenniswedstrijd op de tribunes zitten. Na vanavond zullen ze van China tot Amerika weten dat België bestaat. Met dank aan Kim Clijsters en Serena Williams.

'Tennissen in een voetbalstadion. Amazing.' Van een beetje show is Serena Williams niet vies. Relatief snel was de zaak beklonken - ook omdat ze er niet armer van wordt - toen ze Williams voor haar (gewonnen) finale van Wimbledon polsten om in te springen voor Justine Henin in de Best of Belgium. Zo wordt de Best of Belgium een beetje de Best of the World - het nummer één van de wereld en kersvers winnares van Wimbledon tegen de hoogst gerangschikte Belgische, Kim Clijsters, voormalig nummer één, nu nummer zeven.

Wie maalt erom dat een Amerikaanse het oorspronkelijke doel - België in the picture zetten als voorzitter van de Europese Unie - mee dient?

'Ik vind het zeer spijtig dat Justine zo lang out is en dit mist', zegt Bob Verbeeck. 'Maar het had geen effect op de interesse, integendeel. De tv-contracten waren al getekend, maar ze waren in hun nopjes met Serena als vervangster.' In 160 landen, van China tot Amerika, komen hoogtepunten of liveverslaggeving van het evenement op de buis.

Gelegenheidsref is levende legende Martina Navratilova - hersteld van borstkanker - die de oorspronkelijke scheids, Sabine Appelmans, vervangt.

Henin naast prinses Mathilde

En wat met de arme Henin? Ze geeft present, zal eveneens in de bloemetjes worden gezet, en met haar nog een rist andere Belgische topsporters. En ze mag daarna naast prins Filip en prinses Mathilde in de eretribune zitten om de wedstrijd te volgen.

Het prinsenpaar is slechts één van de vele notabelen - in totaal zijn er zesduizend eregasten. Een greep uit de lijst: voorzitter van de Europese Raad Herman Van Rompuy, de staatssecretarissen van de 27 Europese lidstaten en andere Europese parlementsleden, heel wat Belgische politici en voormalige en huidige topsporters.

In totaal kan 40.000 man binnen, het vorige wereldrecord - 30.472 toeschouwers voor een tennismatch - is al sinds enkele weken gebroken.

Muzikaal België

En wat krijgen ze te zien? De Grote Kim en Serena Show is de hoofdschotel, het aperitief en dessert zijn van het beste wat muzikaal België te bieden heeft. Geïnteresseerd in een duetje van orkestmeester Ozark Henry (hij stelde het muziekprogramma samen) en Toots Thielemans? Van Daan met Jo Lemaire? Van Natalia met Marie Daulne? Van Clouseau met Eva De Roovere? Komt dat zien, muzikaal, sportief en tot slot echt vuurwerk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten