vrijdag 11 december 2009

Maaike Cafmeyer, Sabine Hagedoren, Ann De Bie 'De Slimste Mens Ter Wereld' @ Belgische Babes Movies


De achtste reeks van De Slimste Mens Ter Wereld is van start gegaan op Eén. In de eerste aflevering namen Belgische Babes Sabine Hagedoren, Maaike Cafmeyer en Ann De Bie het tegen elkaar op.

Later doen ook Karen Damen van K3 en Eurosong-jurylid Marcel Vanthilt een gooi naar de titel van De Slimste Mens 2010.

Een jaar lang zochten Erik Van Looy en zijn team naar kandidaten, juryleden, vragen én antwoorden voor het alweer achtste seizoen van deze quiz. Na lang aandringen zijn door de knieën gegaan: Presentator Luk Alloo, theatermaker Ben Chikha Chokri, actrice Maaike Cafmeyer, journaliste Ann De Bie, K3-zangeres Karen Damen, ex-profvoetballer Gilles De Bilde, acteur Koen De Graeve, Villa Politica-presentatrice Linda De Win, weervrouw Sabine Hagedoren, cabaretier Wim Helsen, Ecolo-voorzitter Jean-Michel Javaux, sportjournalist Filip Joos, Vive La Fête-zangeres Els Pynoo, sp.a-politicus Bruno Tobback, cabaretier Youp van 't Hek, actrice Lien Van De Kelder, De Wereld Draait Door-presentator Matthijs van Nieuwkerk, presentatrice Erika Van Tielen, theatermaker Joost Vandecasteele, De Standaard-hoofdredacteur Peter Vandermeersch, Das Pop-zanger Bent Van Looy, filmmaker Hilde Van Mieghem, griepcommissaris Marc Van Ranst, presentator Marcel Vanthilt, actrice Sigrid Vinks, presentator Tom Waes, Kommil Foo-zanger Raf Walschaerts en de eerste Slimste Mens-presentator Bruno Wyndaele.

De tv-quiz De Slimste Mens Ter Wereld is deze winter aan zijn achtste seizoen toe op Eén. De voorbije drie jaar oordeelde eenmansjury Rik Torfs streng maar rechtvaardig over de kandidaten. Hij volgde in 2006 Marc Reynebeau op als eenmansjury. Rik Torfs kondigde eerder aan dat hij het jureren in De Slimste Mens Ter Wereld voor bekeken houdt. Hij wordt vervangen door een duo.

De negen wisselende juryleden zijn: Philippe Geubels, Mark Eyskens, Kamagurka, Frank Focketyn, Louis Tobback, Gunter Lamoot, Sien Eggers, Guy Mortier en Urbanus. Het nieuwe seizoen van De Slimste Mens Ter Wereld gaat op maandag 7 december van start op Eén. Erik Van Looy gaat op zoek naar de opvolger van nieuwslezer Freek Braeckman, die de vorige editie van de quiz won.

Een wereldprimeur in De slimste mens : nooit eerder zaten er drie vrouwelijke deelnemers in een aflevering. Actrice Maaike Cafmeyer neemt het op tegen weervrouw Sabine Hagedoren en Ann De Bie van de VRT-nieuwsdienst.

Drie vrouwen in een aflevering is geen toegeving na de kritiek van mediaminister Ingrid Lieten (SP.A), zegt Woestijnvis. Lieten had gezegd dat ze het jammer vond dat er slechts één vrouw tussen de juryleden zat. 'De aflevering met drie vrouwen was al gepland voor mevrouw Lieten zich liet horen.' De juryleden voor vanavond zijn Mark Eyskens en Philippe Geubels.

Maaike Cafmeyer ligt als eerste uit ‘De slimste mens ter wereld’. Na de opnames moest de hoogzwangere actrice naar het ziekenhuis met valse weeën.

Maaike Cafmeyer (36) is het eerste slachtoffer van ‘De slimste mens ter wereld’, letterlijk en figuurlijk. Ze verloor de finale tegen Sabine Hagedoren en mocht na één deelname naar huis.

Cafmeyer moet in januari bevallen en geeft toe dat de opname haar geen deugd heeft gedaan. ‘Ik ben twee dagen na de opname naar het ziekenhuis moeten gaan met valse weeën. De baby bewoog te veel.’

Wat zei de gynaecoloog?
Maaike Cafmeyer: ‘Die vroeg of ik niet te hard had gewerkt. Waarop ik begon te blozen. Heb je iets stresserends gedaan, vroeg de gynaecoloog. Ik zei: ja, ik heb meegedaan aan De slimste mens ter wereld. De gynaecoloog vroeg zich af of dat wel zo’n goed idee was. Gelukkig dat ik na één aflevering was uitgeschakeld.’

Voelde je tijdens de opnames de stress? Je zat er toch vrij ontspannen bij.
‘Ik had meer stress dan ik dacht. Vooral tijdens die finale tegen Sabine Hagedoren. Ik denk dat de baby dat aanvoelde. Die kleine blééf maar schoppen. Je ziet dat trouwens aan de beelden: ik moest mijn handen op mijn buik leggen. Ik kon écht niet meer denken: die baby maakte meer lawaai dan mijn hersenen. Ik kreeg ook in volle finale van die gedachten in mijn hoofd: ik moet dringend in een bad met amandelolie. Op hetzelfde moment moest ik een vraag over Assepoester beantwoorden.’ (lacht)

Bén je in een bad met amandelolie gaan liggen?
‘Absoluut, dat was heel lekker. Ik vond het wél heel leuk om mee te doen, hoor. De drie vrouwen hebben sterk gepresteerd, ik denk dat het spannend was voor de mensen thuis.’

Was je ontgoocheld? Bij de vraag over Joke Vande Velde kon je niet op de naam van voetballer Sterchele komen.
‘Ik zeg het: zwangerschapsdementie bestaat écht. Ik zit dan nog luidop te zeggen: die voetballer die dood is, allez, hoe heet hij ook alweer. Op die manier heb ik Sabine Hagedoren nog geholpen om het antwoord te raden. Ik had beter mijn mond gehouden. Ook bij die beelden van de verkiezingen in Afghanistan kon ik echt niet op de namen komen.’

Zelfs de tip ‘Bumba’ volstond niet om op het woord Zumba te komen.
‘Terwijl ik die Zumbadans ken, natuurlijk. Maar nee, hoor: in mijn hoofd galmde alleen het woord Bumba dat Erik Van Looy had vernoemd. Achteraf was ik niet ontgoocheld. Ik was gewoon heel erg moe.’

Je neemt de komende weken toch rust?
‘Ik ga niets meer doen. Ik ben met de adressenlijsten voor de geboortekaartjes bezig. Ik ben er mij elke dag van bewust dat ik zwanger ben. Ik heb krampen in mijn kuiten en mijn onderbuik. Daar zit echt een kindje dat het beste van jezelf neemt.’

Weet je al hoe je gaat bevallen?
‘Op het moment zelf kun je nog kiezen of je onder water wil bevallen. Ik hou veel van water, wie weet heb ik er dan wel zin in. Ik zal al blij zijn als ik het daar goed doe.’

Het hogedrukgebied rond weervrouw Sabine Hagedoren is gaan liggen: aflevering twee was er voor haar te veel aan. Ze faalde onder meer bij de fotoronde over Temptation Island, de vraag over Lulu Wang en de vraag over de grootste steden van Australië. In de finale verloor ze van Ann De Bie, Bruno Tobback won de aflevering.

'Ik wist dat Tine Van den Brande Temptation Island ooit presenteerde, meer niet. Lulu Wang vind ik spijtig: ik kon alleen ‘schrijfster’ antwoorden terwijl ik zelfs naar de herhalingen van China voor beginners keek. Bij de grote Australische steden kon ik alleen ‘Sydney’ zeggen terwijl ik er natuurlijk meer weet. Mijn probleem is dat die opname nogal laat was en dat ik na tien uur niet goed meer functioneer. Maar ik heb mijn doel bereikt: ik heb de tweede aflevering gehaald', aldus Sabine Hagedoren.
























Geen opmerkingen:

Een reactie posten